Какие эмоции вызывает у вас отдых Президента Украины на Мальдивах?
Никаких. А должны?
Восхищение
Негодование
Зависть
Недоумение
Уважение
Смех
Обиду за державу
Злорадство
Мальдивы это где?

+1
Крутісь схилів сягає близько 55 градусів. Це дозволило дослідникам детально вивчити багатошарову структуру льодовиків, які раніше були помічені у середніх широтах Марса.

Чистий водяний лід

Проаналізувавши дані з супутника, дослідники дійшли висновку, що льодовики утворилися від нашарувань снігу у давньому минулому. У розрізі ці поклади виявились відносно чистим водяним льодом, вкритим декілька метровим шаром змерзлого пилу та каміння.

На Марсі знайшли масштабні виступи покладів водяного льоду

Поперечний переріз товстого прошарку підземного льоду, який виступає на крутому схилі. Лід виглядає синім через обробку зображення камери HiRISE у підсилених кольорах. Знімок охоплює ділянку шириною 500 м. Джерело: NASA/JPL-Caltech/UA/USGS

Астрогеологи неабияк зраділи відкриттю, оскільки тепер в них з’явивився надзвичайно зручний об’єкт для вивчення історії марсіанського клімату. Крім того, знайдений шар льоду у різних частинах планети може стати важливим джерелом води для майбутніх роботизованих та пілотованих місій на червоній планеті.

Дані спостережень надійшли від бортової камери MRO HiRISE, а результати досліджень були опубліковані вчора у журналі Science.

Зі знімків також стало відомо, що льодовики розташувалися у південній та північній півкулі Марса, у межах 55 – 58° північної та південної широти. Їхнє розташування можна порівняти з Шотландією та краєм Південної Америки на Землі.

На Марсі знайшли масштабні виступи покладів водяного льоду

Клиноподібний яр на Марсі. Крутий схил (або спуск) на північному краю (зверху зображення) демонструє поперечний переріз товстого пласта підземного льоду. Знімок охоплює площу з шириною близько 5 км. Частина зображення у сірих тонах була отримана у червоній частині видимого спектра, а кольорова смуга – у червоному, ближньому інфрачервоному та синьо-зеленому спектрах. Джерело: NASA/JPL-Caltech/UA/USGS

“Цей неглибокий поверхневий лід вкриває близько третини марсіанської поверхні, і на ньому записана остання історія Марса,”

– стверджує провідний автор дослідження Колін Дундас з Астрогеологічного наукового центру у м. Флегстафф, Аризона, –

“Що ми побачили тут – це поперечний переріз через кригу, який відкриває нам 3D перспективу з найбільшою деталізацією, яку ми коли-небудь бачили.”

Вікно до підземного льоду

Нові знімки MRO дійсно відкрили небачені деталі про масштабні підземні поклади криги на Марсі, але їхня присутність була помічена раніше.

Вперше дані про значні запаси змерзлої води надійшли від спектрометрів місії Марс Одіссей (MSO) та марсіанського орбітального апарата ЄКА Марс-Експрес у 2008 році. Обидва орбітальні апарати досліджували свіжі ударні кратери, в яких виступила крига.

У 2008 році космічний апарат “Фенікс” підтвердив знахідку та проаналізував прихований марсіанським ґрунтом лід. Він знайшов водяний лід у межах 68° північної широти, близько третини шляху до північного полюса Марса, якщо міряти від найпівнічнішого з шести виступів льоду.

На Марсі знайшли масштабні виступи покладів водяного льоду

Кольорові зображення криги, що випаровується, отримані марсоходом “Фенікс” (15 та 18 червня 2008 року) NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/Texas A&M University.

Дослідники ще не встановили, як саме сформувалися ці льодяні схили. Проте, щойно прихований ґрунтом лід опиняється назовні та починає взаємодіяти з марсіанською атмосферою, він починає “відступати”, а виступ починає зростати у ширину та висоту через сублімацію.

На деяких ділянках ширина виступу сягає близько 100 метрів. Те, що це саме водяний лід, було підтверджено спектрометром MRO, а термальний сканер місії Марс Одіссей (THEMIS) встановив, що мова йде геть не про тонкий шар криги.

Нове дослідження також встановило, що у деяких місцях пласт льоду починається на глибині всього декількох метрів, що робить його цілком доступним для майбутніх колоністів.
Доступ до марсіанської води

На Марсі знайшли масштабні виступи покладів водяного льоду

У NASA не тільки підтвердили існування масштабних покладів льоду під тонким шаром пилу та каміння, але й локалізували вісім місць на червоній планеті, де лід виявився найбільш доступним з поверхні. На щастя, вони знаходяться у середніх широтах, тому майбутнім колоністам чи роботам на Марсі не потрібно буде навідуватись до полярних шапок
Північна полярна льодяна шапка МарсаПівнічна полярна шапка Марса. Джерело: ESA/DLR/FU-Berlin

“Насправді, астронавти зможуть просто піти туди з відром та лопатою та отримати усю воду, що їм потрібна.”

– розповів співавтор дослідження Шейн Бірн, з Місячної та планетарної лабораторії Університету Аризони.

Відкрита крига може багато розповісти про історію змін клімату на Марсі. Нахил марсіанської планетарної вісі значно більший, ніж у Землі, і змінюється циклами протягом мільйонів років.

Зараз нахил осей Землі та Марса приблизно однаковий, але так було не завжди. Коли Марс нахиляється дужче, клімат червоної планети може створювати сприятливі умови для виникнення льоду у середніх широтах.

Орбітальні місії апаратів MSO та MRO, яким вже понад 10 років, продовжаться, але науковці очікують отримати нову інформацію про марсіанський лід з новими місіями до поверхні.
scienceukraine.com