,


Наш опрос
Как изменилась Ваша зарплата в гривнах за последние полгода?
Существенно выросла
Выросла, но не существенно
Не изменилась
Уменьшилась, но не существенно
Существенно уменьшилось
Меня сократили и теперь я ничего не получаю


Показать все опросы
Other


Курсы валют


Курсы наличного обмена валют в Украине

Внешний вид


Рецепт реформ по-грузинськи
  • 20 декабря 2010 |
  • 00:12 |
  • brauerei |
  • Просмотров: 36873
  • |
  • Комментарии: 16
  • |
-2
Грузинські реформи та їх результати вже стали об’єктом прискіпливої уваги аналітиків. Швидкість соціально-економічних трансформацій в поєднанні з високою ефективністю при надто несприятливих стартових умовах дозволяє вести мову про унікальний досвід, який можуть використати інші країни світу.

Підтвердженням серйозних успіхів команди Саакашвілі є висновки та оцінка відомих світових структур. Так, Світовий банк нещодавно оприлюднив звіт про умови ведення бізнесу в 174 державах світу. За даними цього впливового інституту, Грузія за останні 5 років досягла найбільшого прогресу в світі у проведенні реформ та покращенні бізнес-клімату. Це дозволило кавказькій країні посісти цього року почесне 12 місце за простотою ведення бізнесу (для порівняння, показник Росії – 123, а України – 145 місце). За свідченням самих експертів Світового банку, таких швидких темпів покращення умов для ведення бізнесу не демонструвала раніше жодна країна світу.

Крім того, Грузія епохи Саакашвілі змогла досягти серйозних успіхів ще в багатьох номінаціях. Країна отримала восьме місце за простотою відкриття бізнесу, сьоме місце – за отриманням прав на будівництво, друге місце – за легкістю реєстрації прав власності, п’ятнадцяте місце – за отриманням кредитів, двадцяте – за рівнем захисту інвесторів.

Такі приголомшливі результати виглядають особливо дивними на тлі грузинської дійсності першої половини 2000-х років. В ті часи наявність електроенергії навіть для мешканців Тбілісі вважалась за велике благо, не кажучи про інші цивілізаційні критерії якості життя. Зруйнована інфраструктура, тотальна корупція, неефективна робота державних органів, мізерні зарплати і пенсії (на рівні до 30 і 14 доларів відповідно) не викликали особливих оптимістичних сподівань від майбутнього у грузинського народу. Однак всього за кілька років стан справ кардинально змінився.

Секрети грузинського успіху значною мірою базуються на політичній еліті нової якості та відсутності очевидних розбіжностей між словами і справами. Вдале лікування суспільства від корупції поєднувалось із розгортанням масштабних соціально-економічних перетворень на всіх фронтах.

Реформи у системі МВС та подолання корупції

Проблема тотальної корупції продовжує залишатись актуальною для України. Системні зміни в країні відсутні, і шанси на їх проведення катастрофічно мізерні з огляду на якісний стан української владної еліти. Ситуація виглядала б зовсім безнадійною, якби не низка прикладів сучасності, які показово доводять: навіть важко хворе на корупцію суспільство можна вилікувати лише за кілька років. Яскравий доказ – успішне подолання цього ганебного явища в Грузії.

Представники українського політичного бомонду полюбляють вдаватися до філософсько-соціологічних міркувань про надзвичайну складність боротьби з цією соціальною недугою. Державні можновладці, і в минулому, і тепер, стверджують про специфічні умови України, особливості ментальності суспільства та вигадують ще сотню причин, не називаючи основної. Головна причина корупції – вони самі.

На час проголошення Саакашвілі президентом Грузії у січні 2004 року стан справ у цій кавказькій країні був катастрофічним. Корупційна гідра тісно перепліталась з пануванням «злодіїв у законі» та розвалом економіки країни. Країна перебувала на межі розвалу. Державні служби на всіх рівнях займались купівлею-продажем своїх послуг та масовим збиранням хабарів. Злочинний світ тісно співпрацював з владою та міліцією і жодною мірою не боявся покарань правоохоронних органів. А люди за вирішенням проблем звертались не до судів, а до авторитетів кримінального світу. Опитування тих часів показало, що 75% учнів мріяли у майбутньому стати «злодіями в законі» або вийти заміж за кримінального авторитета.

Суспільна свідомість країни перебувала у, здавалось би, невиліковному стані. Громадяни повністю змирилися з таким станом справ і втратили віру у державні інститути. Спадок, який отримав 2004 року Михайло Саакашвілі у Грузії, був незрівнянно важчим, ніж Віктор Ющенко 2005 р. Проте результати правління двох президентів та кумів виявилось зовсім протилежними.

Грузія славилась своїми традиціями хабарництва ще з радянських часів. Саме це змусило молодого Саакашвілі, який вже тоді відзначався великою антипатією до корупційних діянь, здобувати вищу освіту у Київському університеті ім. Шевченка на Інституті міжнародних відносин, куди в той час можна було потрапити без грошової протекції. Ще кілька років майбутній президент провів у Західній Європі та США, вдосконалюючи та поглиблюючи свої знання, а потім повернувся на батьківщину.

На початку 2000-х років у Грузії сформувалась молода еліта, не пов’язана з номенклатурним радянським минулим, яка і прийшла до влади внаслідок революції троянд.

Прийшовши до влади, Саакашвілі від початку не вважав за доцільне йти на будь-які компроміси зі злочинцями та своїм сумлінням і марнувати час на морально-філософські проповіді. Вже тепер, аналізуючи причини успіху реформ в Грузії та їх провал в Україні, він скаже таке: «Необхідною умовою успішних реформ є охоплення ними всіх без винятку сфер та зміна ментальності суспільства. Поодинокі реформи будуть безрезультатними та з часом нівелюються не знищеною системою. Крім того, реформи мають проводитись швидко та радикально і не розтягуватись у часі».

Грузинські ліки від корупції

Лікувати грузинське суспільство від корупції Саакашвілі розпочав з правоохоронних органів. Такий крок був абсолютно правильним. Адже будь-яка боротьба з корупціонерами буде безрезультатною, коли вірусом хабарництва уражені ті елементи системи, які й мають вести з ним боротьбу.

У цьому аспекті корупція як соціальне явище чимось нагадує СНІД. Проникнувши в правоохоронну систему, вона підпорядковує її власному впливу та залишає суспільство без захисту. Коли міліція, прокуратура, суди належно не виконують своїх функцій, значить вони інфіковані і працюють проти держави і принципів справедливості та права.

Методи лікування Саакашвілі були радикальними і надзвичайно ефективними. Зразу ж після приходу до влади було звільнено керівництво усіх силових структур, незважаючи на їхню лояльність до революції троянд. З перших днів президентства Саакашвілі взявся за ДАІ, яку вважав феодальним збирачем грошей на дорогах. Президент Грузії офіційно оголосив ультиматум даішникам: або вони припиняють брати хабарі, або будуть звільнені усі без винятку. Оскільки виконати побажання Саакашвілі було нереально, через два тижні країна опинилась без автоінспекції.

За новим законом «Про патрульну поліцію», утворювалась патрульна поліція, яка виконувала функції боротьби із правопорушниками та нагляду за дорожнім рухом. Паралельно з нею було створено відділ кримінальної поліції. Крім того, було звільнено майже 90% усіх співробітників колишньої міліції (близько 75 тис.), а кількість новоствореної поліції скорочено до 30 тисяч.


На місце міліціонерів, вражених хворобою корупції, Саакашвілі набрав людей, необхідною умовою працевлаштування яких була відсутність досвіду роботи у правоохоронних органах. Грузинські реформатори пішли логічним шляхом. Вони чудово розуміли просту істину: людина з ментальністю хабарника не зможе стати чесним поліцейським чи держчиновником, навіть якщо отримуватиме високу зарплату. А часу на перевиховання десятків тисяч осіб просто не було.

Новим поліцейським, яких було набрано та навчено всього за кілька місяців, підвищили зарплату у 10 – 20 раз (зараз грузинський поліцейський отримує в середньому 700 доларів плюс медична страховка, премії та низка інших пільг). Проте суворо попередили: за порушення закону та корупційні діяння помилування не буде.

Задля виявлення у поліції та в інших сферах потенційних корупціонерів та слабких ланок було утворено Генеральну інспекцію, яка займається виловом «зрадників» з системи. Ще на початку роботи нової поліції таким способом було знешкоджено кілька сотень співробітників, які не змогли відмовитись від спокуси вчинити неправомірні дії. Відеосюжети із поліцейськими, котрі потрапили на гачок псевдохабародавця, широко демонстрували в ефірі національних телеканалів. Доноси на колег, які намагалися вчинити протиправні дії, стали звичайним явищем.

Справа в тому, що грузинський поліцейський патруль складається з двох співробітників, які виконують службові обов’язки, перебуваючи в спеціальному автомобілі, оснащеному з-поміж іншої техніки відеокамерами спостереження з передачею відеозображення та звуку у центральний сервісний центр. За межами видимості відеокамери поліцейські не мають права виписувати штрафи чи здійснювати інші дії. Склад патрулю є непостійний, що заважає формуванню стійких пар. Потенційно кожен з тимчасових напарників може виявитись співробітником спецслужби.

Грузинські поліцейські зобов’язані доносити на свого напарника, якщо той вчинив або провокує на вчинення правопорушення. У протилежному випадку, тому, хто намагався приховати цей факт, загрожує негайне звільнення та притягнення до кримінальної відповідальності.

Агенти Генеральної інспекції також активно працюють у інших сферах. Вони наполегливо трудяться з метою вигадати найбільш продуктивні прийоми виявлення у суспільстві громадян, які схильні до корупційних діянь. Наприклад, батько дитини, який просить викладача університету посприяти їй при вступі, запросто може виявитись співробітником спецслужби. Це ж стосується й перевірки чиновників.

У Грузії широко відомий випадок, коли один полковник-агент спецслужб їздив країною, порушуючи правила дорожнього руху та намагався вирішити проблеми з патрульними з допомогою хабара. Проте нові поліцейські виявились стійкими до такої спокуси і були потім нагороджені тим же полковником за стійкість свого духу.

Один із агентів Генеральної інспекції у відповідь на закиди про те, що він підставляє своїх колег, провокує їх на правопорушення, а потім ще й садить за ґрати, з гордістю відповів: «Я очищаю нашу систему від зрадників». Внаслідок цього факти, коли керівництво чи товариші по роботі приховують злочинні дії свого колеги, майже зникли.

Символом нової поліції стали дільниці зі скла як свідчення відкритості правоохоронців. Тепер кожна людина на вулиці може побачити, чим займаються поліцейські на роботі. У таких дільницях немає закритих приміщень, де є можливість вибивати свідчення з затриманого.

За сучасною концепцією, поліція в Грузії сприймається як сервісна служба, покликана надавати послуги населенню. У неї відсутнє поняття плану, тому співробітники зовсім не гоняться за вигаданими злочинцями. За таким же принципом діє, наприклад, система отримання водійських прав, яка займає всього кілька хвилин. Можливість дати хабара тут також зведена до мінімуму. Водій, який хоче мати престижні номери, може їх просто купити у магазині за ціною у кілька десятків тисяч доларів. Під страхом звільнення заборонено першочергове обслуговування чиновників, незалежно від їхнього рангу.

Війна з «авторитетами»

Ліквідація корупції в Грузії була б неможлива без дієвої боротьби з інститутом «злодіїв у законі». До приходу Саакашвілі кримінальний світ безкарно панував в країні та був тісно пов’язаний із владою. Раніше прогнила та корумпована міліція сама співпрацювала з кримінальними авторитетами. Однак з появою поліції нового зразка ситуація кардинально змінилась.

Для молодої поліції Саакашвілі та його не менш молодої команди не існувало авторитетів. Швидко було арештовано кількох кримінальних авторитетів та конфісковано їхнє майно. Парламент країни прийняв безпрецедентний акт, який дозволяв засуджувати на 5-10 років ув’язнення осіб, які визнавали свою причетність до злочинного світу як «злодія в законі». Це змусило колишніх реальних керівників країни втікати за кордон. Ті, ж які були арештовані, відбувають покарання у спеціальній в’язниці під будівлею МВС в повній ізоляції без права на мобільний зв’язок. Спроба ж повстання «злодіїв у законі» у березні 2006 року була жорстко придушена.

Результати заходів

Про ефективність реформування грузинської поліції свідчать цифри. Кількість важких злочинів скоротилась на 35%, збройних пограбувань – на 80%, вбивств – на 50%. За півроку у Грузії було викрадено лише один автомобіль. Понад 80% громадян довіряють своїй поліції, що майже дорівнює рівню довіри до церкви. Лише 2% грузин зазначили, що останнього року вони або їх родичі мали справу з виявами корупції.

Успіх боротьби з корупцією був би неповним без нанесення удару по корумпованих чиновниках старого режиму. Паралельно з налагодженням роботи органів, покликаних забезпечувати верховенство права, за особистим наполяганням Саакашвілі, був прийнятий жорсткий, але надзвичайно дієвий закон про боротьбу з корупцією.

Зокрема, за новим грузинським законодавством, хабародавець, який повідомить про хабароотримувача у правоохоронні органи, звільняється від кримінальної відповідальності. Будь-яка особа, проти якої порушена кримінальна справа за посадовий злочин, може бути звільнена від відповідальності, якщо повідомить слідству достовірну інформацію про більш важкий злочин, здійснений її керівництвом.

Остаточно зламати хребет корупційним монстрам минулого допомогли поправки в кримінально-процесуальний кодекс. За однією з них, посадова особа, яка переховується від слідства, може бути засуджена заочно з повною конфіскацією майна. Також у випадку порушення кримінальної справи проти посадової особи прокурор може висунути позов про конфіскацію незаконно нажитого майна, і воно може бути конфісковане на користь держави, якщо чиновник не зможе довести, що майно було здобуте на законних підставах.

У результаті дії таких законів було очищено від корупціонерів чиновницький апарат, який, до того ж, значно скоротився чисельно, але став працювати ефективніше.

Саакашвілі, на відміну від Ющенка, свого часу не пробачив розкрадання державного майна та інших злочинів минулого і не побоявся затримати близько 450 високопосадовців, з яких було 6 екс-мінстрів, понад 40 суддів. Кількість ув’язнених в країні суттєво зросла за рахунок колишніх хабарників і непокараних злочинців. Але навіть у пенітенціарній системі Грузії помітні віяння нової доби у вигляді «в’язниць європейського типу».

За словами Саакашвілі, не існує жодних особливих країн, особливих умов чи особливого суспільства для здійснення демократичних перетворень, розвитку держави та подолання корупції. Для досягнення успіху потрібна лише політична воля керівництва і щире бажання змінити країну.

Реформи у сфері державного управління

Як і у випадку з реформою у системі МВС, Саакашвілі чудово розумів, що успіх у побудові нової країни залежатиме від її творців. Тому паралельно з рішучим наступом на корупціонерів почалась зачистка чиновницького апарату від скомпрометованих представників минулого. Тотальна зміна еліт відбувалась на всіх рівнях. Нова влада логічно вирішила, що спроба ментальної трансформації старої еліти є безнадійною. Тому віддала перевагу не так званим «професіоналам», які професійно хіба що розкрадали майже пустий бюджет, а недосвідченим та молодим фахівцям.

За словами Саакашвілі, молода людина за бажання швидко підвищить свій інтелектуальний рівень. Перевиховувати ж вихідців з минулого – справа майже безнадійна.

У результаті в сучасному грузинському уряді тільки двоє міністрів є старшими за 40 років. Генеральним прокурором країни була призначена 28-річна Ніка Гварамія, а заступником міністра внутрішніх справ є 31-річна Ека Згуладзе. Зі «злодіями в законі» успішну війну провів нинішній міністр оборони Грузії Бачо Ахалая, який в минулому очолював департамент виконання покарань.

Ці молоді люди, на відміну від колишніх міністрів, не були обтяжені зв’язком з минулим. Їх не цікавили таємні домовленості, впливи чи зобов’язання перед кимсь. У них не було авторитетів, яких заборонено чіпати. Вони просто зробили свою роботу, яку б мали зробити їхні попередники, якби дотримувались вимог закону та мали політичну волю.

У березні 2005 р. в Грузії було прийнято програму дерегуляції економіки. Саакашвілі чудово розумів, що перешкодою на шляху розвитку бізнесу та якісного покращення ефективності роботи чиновників є громіздкий державний апарат.

Тому реформатори скоротили кількість міністерств від 18 до 13, кількість державних служб – від 52 до 34. Було здійснено масштабне скорочення персоналу міністерств на 35%, а кількість чиновників у громадському секторі зменшилась на 50%. Наслідком люстрації став суттєвий ріст зарплат у держслужбовців, котрі тепер отримують в середньому близько 450 доларів.

Водночас, серйозне скорочення держапарату обернулось радикальним покращенням якості роботи. Реформатори виходили з того, що успішно виконувати свої функції з управління країною може лише невеликий, але мобільний чиновницький штат, який розуміє проблеми простих громадян.

Ідеологія та практика економічних перетворень

В основі економічної трансформації Грузії було покладено ідеї ліберальної економіки відкритого типу із широким залученням іноземних інвестицій, використанням особливостей географічного розташування та туристичного потенціалу. Нова грузинська еліта виявила політичну волю і вдало скористалась досвідом інших країн. Уява про державу як «нічного вартового» у сфері економіки значною мірою реалізована у сучасній Грузії.

Автор грузинських економічних реформ Каха Бендукідзе любить повторювати фразу: «Продається все, крім совісті та правосуддя». Тому нова влада, не гаючи часу, почала активно готуватись до приватизації підприємств. До приходу Саакашвілі приватизацію в Грузії також проводили, але ефект від неї був непомітний для країни та бюджету.

Каха Бендукідзе зумів переконати суспільство в тому, що приватна власність здатна підвищити ефективність економіки, знизити корупцію та наповнити держбюджет. Але це можливо лише за умови чесного відкритого аукціону. Всі спроби деяких великих грузинських бізнесменів того часу домовитись з владою про особливі умови та нижчу ціну зазнали краху.

Перший чесний аукціон відбувся у вересні 2004 р., коли був проданий готель «Інтурист» за 3 млн дол. Після цього процес значно прискорився, а бізнесмени зрозуміли, що час закулісних переговорів з владою та дешевої приватизації минув. Крім того, Бендукідзе наполіг на широкому залученні іноземців до аукціонів, вважаючи за недоцільне віддавати перевагу місцевим бізнесменам. Від поділу на стратегічні і нестратегічні підприємства також відмовились.

У підсумку, якщо у 2001–2003 роках частка доходів від приватизації у структурі державного бюджету становила менше 1%, то у 2005–2007 роках вона зросла до 10 – 13%.

Прийшовши до влади, Саакашвілі пообіцяв отримати від приватизації 200 млн дол. вже наступного року. Тоді йому мало хто вірив, адже у 1996–2004 рр. бюджет отримав тільки 192 млн дол. Однак вже 2005 р. ця сума зросла до 231 млн дол. Саакашвілі свого слова дотримав.

Зелене світло для бізнесу

Паралельно в Грузії йшов процес створення максимально сприятливих умов для ведення бізнесу. В країні було успішно реалізовано принцип «єдиного вікна» при отриманні довідок та подачі заяв як противаги колишній бюрократичній та корумпованій системі.

Кількість ліцензованих видів діяльності знизилася від 906 до 92. Якщо ж чиновник за відведений йому час не дає відповіді на отриману заяву та не висловлює своїх зауважень, вважається, що вона автоматично є виданою. Також було ліквідовано чимало служб, які займалися збиранням хабарів з підприємства, а не перевірками, зокрема санстанцію та пожежну інспекцію.

Для радикального спрощення процедури реєстрації бізнесу та нерухомості після вивчення провідного іноземного досвіду було створено Національне агентство публічного реєстру. Кількість співробітників у новій структурі сягнула 600 осіб, тоді як у колишній системі Бюро технічної інвентаризації працювало 2100 осіб. Водночас зарплата нових чиновників зросла у 20 разів.

Вся інформація про земельні ділянки та нерухомість у Грузії переведена у електронну форму і з нею можна ознайомитись через Інтернет. З допомогою всесвітньої мережі, не виходячи з дому, також можна роздрукувати довідку про свою власність, яка матиме юридичне значення. У результаті процедура реєстрації нерухомості та власності на землю у Грузії тепер займає до 3 днів і складається з двох кроків: реєстраційного внеску та самої реєстрації.

Відкриття бізнесу взагалі займає 1 день. При чому підприємці можуть вибрати топові шаблонні форми статуту, якщо це потрібно, і отримати іншу допомогу. Також скасовано норму про розкриття розміру статутного капіталу.

Одночасно уряд пішов на різке зниження податкового навантаження. З 22 видів податків залишилось тільки 6. У майбутньому планується скоротити їх загальну кількість до 4. Зараз в Грузії діють такі податки: 20% податок на доходи фізичних осіб (планується знизити до 18%), 15% податок на прибуток, 1% податок на майно, 18% ПДВ, акцизний та митний податки. Соціальний податок скасовано взагалі. Це дозволяє грузинським підприємцям витрачати не більше 36% своїх прибутків на сплату коштів у державну казну. Тоді як у їхніх українських колег ця сума може досягати 70% і майже завжди перевищує 50%.

Зниження податкового навантаження дало абсолютно протилежний ефект: податки почали плати всі. Відповідно стрімко зросли доходи державного бюджету. Якщо 2003 р. вони становили 933 млн ларі то 2008 р. – 6101 млн ларі. За період президентства Саакашвілі середні темпи зростання ВВП країни досягли 9-12%. З 2003 р. промисловість виросла у 2,46 разу, будівельна галузь – у 5 раз, торгівля – на 600%.

Однак, Саакашвілі не обмежився поточними досягненнями. Прийнятий цього року в Грузії новий Податковий кодекс створює ще привабливіші умови для бізнесу. Наприклад, для категорії підприємців з річним обігом до 16 тисяч доларів впроваджується категорія мікробізнес, який звільняється від сплати податку на доходи. А прибутки малого бізнесу (з річним обігом до 60 тис. дол.) обкладатимуть податком на доходи розміром 3% або 5%.

Для закріплення економічних свобод в Грузії розроблено Акт економічної свободи, який не дозволяє підвищувати чинні податки та вводити нові без рішення референдуму. Також забороняється впровадження нових ліцензій та контрольних органів.

Кардинально змінилась і робота митниці. Більшу частину її співробітників було набрано з числа нового персоналу. Про черги на кордоні майже забули. Тепер грузинські митники змагаються не у кількості отриманих хабарів, а у швидкості обслуговування громадян. Влада чудово розуміє роль митниці для іміджу країни і прискіпливо стежить за її роботою. Розповідають, що Саакашвілі особисто перевіряє швидкість та прозорість роботи цієї служби і в разі порушень співробітників негайно звільняють разом з керівником.

Полегшує роботу митників скорочення до чотирьох кількості потрібних для експорту документів та встановлення логічної і зрозумілої системи тарифних ставок: 0%, 5% та 12%. Крім того, митниця Грузії не є фіскальним органом і не займається наповненням бюджету, у неї відсутній фінансовий план. Усе це дозволяє проводити процедуру розмитнення за рекордно короткі терміни у кілька десятків хвилин.

Реформи у сфері освіти та медицини

Реформи Саакашвілі охоплювали не тільки сферу економіки. Суттєві зміни відбулись в галузі освіти та зміни світоглядних геополітичних орієнтирів більшості грузинів.

Серед реформ освітнього плану є запровадження системи зовнішніх екзаменів та скасування вступних іспитів у ВНЗ. Завдяки цьому кардинально змінились правила прийому у вищі навчальні заклади. Колись всемогутні ректори та декани тепер втратили будь-яку можливість впливати на формування складу своїх абітурієнтів. Вступ до вищого навчального закладу відбувається на основі результатів незалежного тестування. Якщо абітурієнт набрав високу кількість балів, держава оплачує його навчання, низьку – студент змушений платити сам.

Для будь-якої країни, яка перебуває на стадії розбудови реальної незалежності у постколоніальний період, надзвичайно важливо подолати вплив колишньої метрополії. За словами Саакашвілі, Росія вже втратила культурний і політичний вплив на грузинську ідентичність. Після завершення серпневої війни 2008 року у Грузії відключили всі російські офіційні телеканали.

Команда Саакашвілі пішла на обмеження російського інформаційного впливу шляхом тотального вивчення англійської мови у школах. Ще недавно звична грузинсько-російська двомовність відходить у минуле. Знання англійської мови, за задумом влади, відкриє нові можливості на світових ринках, доступ до наукової інформації, розширить співпрацю з інвесторами.

Суспільні трансформації не оминули й охорони здоров’я. В Грузії активно розвивається страхова медицина. Наявність медичного сертифікату відповідного рівня дозволяє отримувати сукупність медичних послуг. Для цього потрібно щомісяця вносити грошові кошти на рахунок. Наприклад, медичний поліс вартістю в 10 доларів щомісяця дозволяє оплатити лікування на суму до 10 тисяч доларів.

Страхуванням малозабезпечених верств займається держава. Передбачені й безкоштовні медичні послуги. Крім того, останнім побудовано і реконструйовано чимало медичних закладів, обладнаних передовою апаратурою. Цьому сприяє факт збільшення фінансування сфери охорони здоров’я майже в 5 разів.

За словами Саакашвілі, запорукою успішних реформ є безкомпромісність під час їхнього проведення. Вагання, слабкість, двозначність позицій, пошук компромісів з власним сумлінням, мораллю та принципами завжди веде до провалу. Саме там, де був наявний компроміс з минулим, отримані результати виявились найменш вдалими. Системні ж зміни гарантовано приводили до успіху.
Джерело: http://zaxid.net



Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут видеть и оставлять комментарии к данной публикации.

Вверх