,


Наш опрос
Хотели бы вы жить в Новороссии (ДНР, ЛНР)?
Конечно хотел бы
Боже упаси
Мне все равно где жить


Показать все опросы
Other


Курсы валют


Курсы наличного обмена валют в Украине

Внешний вид


Україна стане федеративної державою - у парламенті зареєстровано новий законопроект
+11
У парламенті зареєстровано законопроект «Про засади державної регіональної політики». В ньому визначено принципи розробки планів розвитку територій, в кожній області планується створити спеціальні агентства. Мета - надання більшої свободи регіонам.

Агентства будуть реєструватися як «неприбуткових організацій», а до складу їх засновників, крім органів влади, можуть входити громадські організації та бізнес-структури. Агентства будуть займатися розробкою проектів стратегії розвитку відповідного регіону та планів її реалізації. Стверджувати ці пропозиції будуть депутати місцевих рад.

Критики документа вважають, що це лише приречена на невдачу спроба представити справу таким чином, нібито центральна влада має намір поділитися своїми повноваженнями з регіонами. Що ж, критика, якщо вона конструктивна, йде тільки на користь і суспільству, і державі в цілому. Насправді країні потрібна більш радикальна реформа, яка зачіпає основи державного устрою. Все наполегливіше звучать пропозиції на користь федералізації України. Питання вкрай болючий, його обговорення в останні роки прирівнювалося чи не до замаху на державну незалежність. Сьогодні погляди політиків знову звернені до цієї проблеми.

Зокрема, лідер громадського руху «Український вибір» Віктор Медведчук публічну дискусію з цього приводу веде не перший рік. На його думку, Україна повинна стати федеративною державою: «У суперечках на цю тему найчастіше я стикаюся з таким аргументом опонентів, мовляв, унітарний устрій краще, тому що гарантує збереження цілісності країни. Насправді це нічим не обгрунтована ілюзія ».

Питання про федеративний устрій України не є вигадкою сьогоднішнього дня. Ідея має глибокі історичні корені. Вона зв’язана з іменами М. Костомарова, М. Гулака, що стояли біля витоків Кирило-Мефодіївського товариства в першій половині ХIХ століття, а також приєдналася до нього Т. Шевченко. Найбільш рельєфно обгрунтував цю теорію відомий громадський діяч Михайло Драгоманов. Спочатку минулого століття гарячими прихильниками ідеї були письменник Іван Франко і перший президент України Михайло Грушевський.

У новітній історії Україна прихильником федеративного устрою країни був засновник Народного Руху України В'ячеслав Чорновіл. Він не тільки підтримував цю ідею своїми заявами і публікаціями в пресі, а й робив конкретні кроки щодо її реалізації. Скликана за його ініціативою у 1991 році Галицька асамблея, по суті, створювала передумови об'єднання трьох галицьких областей в єдине регіональне освіту, був створений міжрегіональний координаційна рада, експертні групи фахівців, економічний центр.

Подальший розвиток галицької автономії не збігалося з інтересами київської бюрократії. Після президентських виборів 1991 року ідея була відкладена у бік, а її організатори, включаючи В'ячеслава Чорновола та Віктора Пензеніка, вдохновителя Галицького економічного центру, перебралися до Києва.

Ідея федералізації Україні знову з'явилася на порядку денному в дні помаранчевої революції. Південний схід країни не сприймав ідеї Майдану в тому розумінні, яке в них вкладала команда Віктора Ющенка. 28 листопада 2004 в Сєвєродонецьку відбувся з'їзд депутатів усіх рівнів. Було прийнято рішення про створення Міжрегіонального ради органів місцевого самоврядування українських регіонів. Місцем роботи цього координаційної ради, а також виконавчої дирекції визначили Харків, який передбачалося зробити столицею Південно-Східної Української Автономної Республіки. Одним з натхненників сєверодонецького з'їзду і його рішень був Євген Кушнарьов.

На тлі політичного протистояння в країні ідеї федералізації країни були прирівняні до сепаратизму. Проти учасників з'їзду почалися переслідування. Від політичних репресій постраждали глава Харківської області Євген Кушнарьов і голова донецької обласної ради Борис Колесников, яких влада звинувачували в «спробі насильницького зміни меж Україна» і ув'язнили. Однак незабаром всі кримінальні справи були закриті за відсутністю складу злочину.

У той же час значна частина держав світу, створених на поліетнічній основі, досягли успіху завдяки федеративного устрою. Не розвалюються Сполучені Штати Америки, незважаючи на відмінності пристрої різних штатів, включаючи виборність губернаторів, непорівнянні з нашою ступінь економічної свободи, наявність власної символіки і навіть законодавчої бази. Вашингтон не має права нав'язувати штатам свої кандидатури на пост губернаторів, вимагатиме скасування того чи іншого закону (наприклад, скасування смертної кари на їх території), вирішувати, що і де будувати, кому ставити пам'ятники і якою мовою розмовляти.

Європейський лідер Федеративна Республіка Німеччина - класичний приклад федеративного устрою держави.

Адміністративний поділ Росії допомогло зберегти країну після розвалу Радянського Союзу. Не надавши національним республікам широкі права щодо збереження національної ідентичності, навряд чи вдалося б в суворі дев'яностих зберегти єдину Росію.

До проблем федералізації придивляються навіть консервативні британські політики, яким стає дедалі важче опиратися тискові шотландських і валлійських націоналістів. Шотландія, Уельс або Ольстер все рішучіше заявляють про свої претензії на більший рівень незалежності від Лондона.

У сучасному світі налічується близько 30 федеративних держав. На їх частку припадає 80 відсотків світового валового продукту, вони належать до найбільш сильним і стабільним державам сучасності.

На думку лідера руху «Український вибір» Віктора Медведчука, світовий досвід федеративного устрою з успіхом може бути застосований в умовах України. Сьогодні в Києві приймається більшість рішень, аж до перейменування хуторів, скажімо, у Чернівецькій області. Левова частка коштів, ресурсів, інвестиції, які повинні були б обслуговувати всю державу, осідають та працюють тільки в Києві, а користь від всього цього витягують тільки високопоставлені чиновники та їх оточення.

«Федеративна» реформа в Україні дозволить вирішити ряд непереборних розбіжностей, які зараз стоять перед державою, допоможе ліквідувати тертя між Сходом і Заходом за мовною і етнокультурному питань.

На Банковій ніколи не вирішать, якою мовою розмовляти в Донецьку та Львові, які пам'ятники ставити в Одесі та Івано-Франківську, яких героїв почитати в Севастополі та Тернополі. Держава просто не буде втручатися в ці питання, а люди на місцях без проблем їх вирішать.

Але поки це лише розмови. Законопроект «Про основи державної регіональної політики», зареєстрований у Верховній Раді, прийнятних рішень не пропонує.

Так, Україні сьогодні - унітарна держава. Саме ця модель державного устрою закладена в її Конституції. Хоча прецедент федералізації в новітній історії країни був створений вже з моменту утворення самого незалежної Української держави, і приховати його не здатні жодні правові хитрощі.

http://www.octpib.info/News.aspx?idNews=14118



Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут видеть и оставлять комментарии к данной публикации.

Вверх